Star Citizen přeměňuje herní odvětví

Autor: Jerry | Přidáno: 19.12.2013 Kategorie Novinky

Poslední z trojice článků o Star Citizen, které spolu souvisí a věnují se převážně způsobu financování projektu vyšel v dubnu 2013 opět na serveru Ten Ton Hammer. Dnes vám přinášíme českou verzi článku …

novinka_1


Pokud by jste herním vývojářům před rokem navrhli aby udělali vesmírný simulátor, bojovali byste vážně těžkou bitvu.V herním průmyslu panoval pocit, že klasické simulátory už jsou přežitek a na trhu už o ně nebude zájem. Do toho vstoupil Chris Roberts a jeho tým z Cloud Imperium Games, je to skupina lidí, kteří nežádají o povolení aby mohli vytvořit hru ; oni ji vyvíjejí a požádali nás, hráče abychom jim pomohli. Stanovili cíl ve výši 2 miliony dolarů a řekli komunitě, že pokud chtějí vidět jaký druh hry by Star Citizen mohl být, pak to číslo je částka, kterou potřebují, aby mohli začít. Nedočkaví hráči jim nedali jen tolik, kolik si mysleli, že budou potřebovat, explodovali jsme přes tuto částku se zuřivým záměrem. Star Citizen se podařilo vyšplhat v tomto bodě na 8,5 milionů dolarů a zcela překonat i ty cíle, o nichž nikdo ani neuvažoval, že by se k nim dosáhlo. Bylo to jako shození atomové bomby do vnímání standardního vývoje v herním odvětví a rázová vlna se stále šíří.

Lord British nás učil vyzbrojovat Ctnosti, a teď je zpět, aby pokračoval v boji.

Ihned po fantastickém úspěchu nového titulu Chrise Robertse, jsme začali sledovat další významná jména v herním odvětví vykračujíce stejným směrem. Chris Taylor oznámil nápad na novou RTS a umístil ji na Kickstarter. Richard Garriott oznámil hru z pohledu třetí osoby kde bude Lord British bojovat na novém hřišti za starého Avatara. Úplně nedávno studio inXile Entertainment financovalo jejich pokus o vytvoření Torment: Tides of Numenera, duchovního nástupce klasického Planescape: Torment. Stejně jako Star Citizen, projektu Torment se podařilo nashromáždit čtyřnásobek původně stanoveného cíle na Kickstarteru a v době kdy byl na Kickstarteru vytvořil rekord pro projekt, který nejrychleji obdrží milion dolarů od podporovatelů. Nasbírat milion jim trvalo jen sedm hodin od zahájení kampaně. Takže ano, myslím, že můžete docela dobře říci, že v tomto bodě se Star Citizen podařilo změnit tvář herního odvětví. Oni neotevřeli jen druhou kolej jako alternativu k financování her, oni prorazili stěnu kaňonu a vybudovali rovnou čtyřproudovou dálnici. Kompletně také přepracovali standard pro vývoj her, ale o tom napíši v jiném článku. Otázka zní, zda je toto přepracování dobrá věc nebo špatná. Vede nás Chris Roberts do země zaslíbené, nebo jsme našli neobjevenou zemi o niž Hamlet mluvil tak smutně ?

Kdo by nechtěl hrát další Torment? Žádnému RPG se nikdy nepodařilo zachytit pravé emoce hry … možná až do teď?

Zlatý Věk Před Námi

Je tu toho hodně co lze vyhrát fenoménem crowdfunding ale nalézt důvody proč ho oslavovat není už vůbec snadné. Okamžitě zřejmý důvod k oslavování je to, že umožňuje nezávislým vývojářům věnovat veškeré úsilí projektům, které by před tím mohli vyvíjet jen v noci a o víkendech. V době velkých vydavatelských společností, které hrají na jistotu, aby zabránily neúspěchům jak hry tak filmy získávají nejvíce šíleně inovativní nápady od nezávislých vývojářů.

Devil Dogs z UEE ve Star Citizen stojí vzpřímeně s vědomím, že budou sloužit zbožňující základně fanoušků.

Nezávislí vývojáři jsou chudí, hladoví a co je nejdůležitější, nebojí se rizika. Je to zásadní bod lidské existence, že uděláme vše co je v našich silách, když už jsme nejblíže tomu abychom se vzdali. Crowdfunding umožňuje těm hladovým mladým vývojářům prezentovat své nápady masám a ti, kteří to dělají nejlépe dostanou úžasné množství financí aby převedli své sny do reality. To znamená, že koncept se ukáže mnohem rychleji, větší vývojáři si ho všimnou mnohem rychleji a my hráči vidíme ty fascinující myšlenky dříve.

 V tradičním modelu financování vývoje her by vydavatel diktoval podmínky vývoje hry vývojářům na základě ekonomických modelů. Vydavatelé upřednostňují to jak dokáže hra vydělat peníze na úkor toho jak lze vytvořit úžasnou hru. Pomocí crowdfundingu, kde velké množství nákladů na vývoj financují fanoušci, mají vývojáři možnost vytvořit hru, o které si myslí, že ji jejich potenciální uživatelé chtějí. Roberts a jeho tým věří, že pokud uděláte úžasnou hru, vydělá vám to peníze. Crowdfunding jim umožnil aby se to pokusili dokázat.

 Když nic jiného, vydat se touto cestou, dovoluje vývojářům vyladit hru tak aby zapadla do mezery na trhu kde se snaží zasáhnout přímo aniž by se museli sklonit před potřebou zpřístupnit hru ostatním skupinám hráčů. Pokud jste někdy hráli IL-2 simulátor, víte o čem mluvím. K dispozici jsou hry, které jsou skvělé především proto, že jsou složité a těžko se jim jiné hry rovnají. Odměnou je komplexnost a to je důvod, proč lidé stále hrají hru i po 12 letech po vydání.

Zima nespokojenosti

Ale Crowdfunding nemá jen samé pozitivní stránky. Mám i docela vážné obavy. Hlavní z těchto obav je, že masivní úspěch crowdfundingových kampaní v poslední době přitahuje pozornost velkých vydavatelů a to znamená, že začínají uvažovat jak by mohly využít všechny tyto peníze, které jsou k dispozici. Co se stane, když Blizzard oznámí, že zvažují vytvoření nového World of Starcraft, ale potřebují vědět, jestli jsou lidé ochotni zaplatit před tím, než začne vývoj hry ? “ Pojďte financovat náš vývoj a my vám uděláme dobrou hru, naúčtujeme vám 60 dolarů za nákup hry a dalších 15 dolarů za každý měsíc hraní ! “ Nesmějte se, protože pokud bych byl velký vydavatel, tohle je přesně to, co bych udělal. Získáte test trhu, počáteční kapitál a propagaci, vše v jednom snadném kroku. Již dnes od toho nejsou daleko, protože crowdfunding se nachází jen pár kroků od konceptu, který už existuje „předplať si přístup do bety“. Ve skutečnosti je to aktuální předobjednávací proces, který má našlápnuto nás přesvědčit, že všechno bude v pořádku s koncepcí crowdfundingu na prvním místě.

Jeden způsob, jak oddělit legitimní hry od potenciálních zlodějin je, podívat se na detail a jak daleko se hra dostala před uvedením do Kickstarteru.

Další velký problém mám s tím co se stane, když budeme přispívat na něco, co nesplní naše očekávání ? Víme, že se to v určitém bodě musí stát a tak, jak jsou vývojáři stále vzdělanější co se týče crowdfundingu a začínají na něj rozvíjet marketingové strategie, nakonec, budeme propadat úžasnému traileru a FAQ, které zcela nepravdivě vykreslí budoucí hru. Existuje tu hrozba, že by se koncept crowdfundingu mohl zničit sám vydáním odfláknuté hry pro rychlé prachy.

 Avšak horší než samozničení zevnitř je volání po jistém druhu vynucení. Zvykli jsem si dnes očekávat, že se o nás pořád někdo stará, a to se přenáší i do her. Máme dobré výsledky v samoregulaci pomocí hodnocení, ale musíme něco z toho použít pro zastoupení her a to zejména v crowdfundingu. Poslední věc, kterou potřebujeme, je vládní agentura, která nerozumí hernímu odvětví a snaží se ho regulovat, ale jakmile lidé přijdou o peníze díky špatné hře, je to něco, čemu budeme čelit. Vedení tohoto rozhovoru právě teď může znamenat rozdíl mezi systémem crowdfundingu, který je jen málo nebezpečný a tím, který je tak regulován, že je k ničemu.

Průlom Vážení přátelé

Star Citizen se pustil na zcela nové území. Jiné projekty již určitou dobu využívají crowdfunding, ale žádný z nich nezaujal média tak jako Star Citizen. Ani žádný z nich neuchvátil tak srdce svých fanoušků. Chlapci v Austinu jsou stále bombardováni balíky se zbožím, dárky a dopisy s povzbuzením od svých fanoušků. Nikdy jsem neslyšel o ničem ani vzdáleně podobném v herním odvětví a musím přiznat, že se mi to líbí.

Oh, odvážný nový svět i s lidmi !

Přiblížení hráčů k vývojářům vypadá, že je to neuvěřitelně obohacující zkušenost pro obě skupiny a já opravdu doufám, že fenomén crowdfundingu stále poroste. Je to příležitost jak uspět pro více lidí, kteří by jinak nikdy neměli šanci. Je to šance, vidět hry, které by jinak nikdy nikdo nevytvořil. Snad ještě důležitější – je to příležitost pro vývojáře aby začali pracovat na hře s vědomím, že existují lidé, kteří se o ni zajímají a kteří jim fandí.

 Existuje jisté nebezpečí ve vstupu na tuto novou zemi, ale s upřímnou debatou a se vzděláváním sebe sama o tom, co jsou tato nebezpečí, si myslím, že se můžeme většině z nich vyhnout. Vždy když budete riskovat, budou existovat různá úskalí, ale stojí to za to. Filmový průmysl má silnou nezávislou tradici a všechno je pro ně lepší. Možná, že jsme zvolili jiný způsob, jak to udělat, než oni, ale ano … jsme hráči. Budovali jsme své vlastní cesty po celá desetiletí a není žádný důvod to teď zastavit.


Tento článek vyšel na http://www.tentonhammer.com

  1. Autor: Erazer | Přidáno: 19.12.2013, 22:00

    super článok, dík

  2. Autor: dunga | Přidáno: 20.12.2013, 21:24

    Dik Jerry. K clanku mam jen toto – kolikrat jsme si v minulosti jako hraci rikali – proc ti vyvojari neudelaji tohle a tamto a takhle… V tehle nove koncepci financovani mame konecne moznost jako platici zakaznici rict co chceme za produkt – mame moznost to ovlivnit, je to tak samozrejmy a uz bylo na case aby s tim nekdo prisel. A jak je videt, samotny pocit spoluucasti na vytvareni te hry z pohledu hracu staci na to, aby se dalo dohromady dost financni na vytvoreni top hry. Ano, SC se ted nese na euforicke pocatecni vlne, urcite se v budoucnosti najdou podvodnici, co planovane hry nedokonci a napakujou se, ale i tak je tenhle zpusob vyvoje her urcite krok kupredu 🙂

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na star-citizen.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum